.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استقبال توکلی از سخنان احمدی نژد در سازمان ملل
استقبال توکلی از سخنان احمدی نژد در سازمان ملل

ششمین سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل حاشیه ها و واکنش های مختلفی داشت.

هر چند کمتر کسی در خصوص جنجال برانگیز بودن این سفر و اظهارات رییس جمهور تردید داشت ولی این بار نیز رییس جمهور کشورمان خود را بالاتر از انتظار عمومی نشان داد.

رییس جمهور در نطقی که در صحن سازمان ملل داشت ضمن اینکه از مبارزه با تروریسم، محکوم کردن آتش زدن قرآن و همدردی با مردم مسلمان پاکستان داشت نسبت به حل بحران های عمومی جهان سه پیشنهاد ارایه داد.

همانگونه که خبرآنلاین پیش بینی کرده بود محمود احمدی نژاد در نطق اش در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کرد تا سال جدید میلادی به عنوان «سال خلع سلاح اتمی» نامگذاری شود.

اما پیشنهاد دوم رییس جمهور جنجال برانگیز ترین شان بود. چون در حالی که حدود نه سال از وقوع حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا می گذرد احمدی نژاد این بار پیکان نقد خود به سیاست های دولت مردان این کشور را به سمت این حادثه چرخاند و با بیان یک نظریه در سازمان ملل واکنش شدید آمریکا و غرب را برانگیخت.

وی با طرح سه نظریه در خصوص عوامل اصلی این حادثه، این نظر را که «حادثه یازدهم سپتامبر توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و هم‌چنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است» را مورد باور اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاستمداران خواند و با این حرف سبب شد هیات حاکم آمریکایی حاضر در جلسه و نیز هم پیمانان غربی شان حضور را بر ترک جلسه ترجیح دهند.

مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا از جمله افرادی بودند که تاکنون نسبت به اظهارات رییس جمهور کشورمان واکنش نشان دادند.

به گزارش بی بی سی ساعاتی پس از سخنان احمدی نژاد در این خصوص کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را غیر قابل قبول دانست.

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به یازده سپتامبر و سئوال هایی که درباره آن وجود دارد از برگزاری کنفرانس ضد تروریسم در تهران خبر داد و از محققین و سران کشورها برای شرکت در این اجلاس دعوت کرد.



احمدی نژاد پیش از این پیشنهاد کرده بود که گروه حقیقت یاب بین المللی برای بررسی یازده سپتامبر تشکیل شود، موضوعی که قبل از طرح آن و به محض اینکه احمدی نژاد به بحث حمله نظامی امریکا به افغانستان و عراق به بهانه یازده سپتامبر اشاره کرد باعث خارج شدن نماینده امریکا و انگلیس از مجمع عمومی سازمان ملل شد.



احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ناکارآمدی سازمان ملل و شورای امنیت پیشنهاد داد که « طی یک سال آینده مجمع عمومی نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان ملل اقدام کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی در این زمینه دارد و در این زمینه فعالانه مشارکت خواهد کرد.



احمدی نژاد با اشاره به دعوت از مسئولان آمریکایی برای مناظره ای صریح و جدی در سازمان ملل پیشنهاد دیگری ارائه داد و گفت: پیشنهاد می کنم که کرسی مناظرات آزاد در صحن مجمع برپا شود.



توکلی: اظهارات رییس جمهور باعث سرافرازی ما شد

اما استقبال احمد توکلی از دیدگاه و مواضع رییس جمهور در نیویورک جالب توجه بود. این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که همیشه انتقادات تندش به رییس دولت زبانزدن است این بار در مقام مدافع در آمده و مواضع رئیس‌جمهور را مصداق حکمت، عزت و مصلحت دانست.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که فارس را برای اظهارنظر در خصوص مواضع رییس جمهور در سفر به نیویورک انتخاب کرد ادبیات به کار گرفته شده در سخنان احمدی نژاد در سازمان ملل را توحیدی و از نظر سیاسی هوشمندانه توصیف کرد و در خصوص محورهای سلبی قابل توجه این اظهارات گفت: محورهای سلبی از مهم‌ترین مسائل داخلی و بین‌المللی اظهارات رئیس جمهور بود که از آن می توان به مسئله هسته‌ای ایران، جنگ‌افروزی‌ها در خاورمیانه، ساختار ظالمانه سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد.

نماینده مردم تهران پیشنهاد «انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس»« اصلاح ساختار سازمان ملل» و ایجاد کمیته حقیقت‌یاب درباره حادثه 11 سپتامبر را از جمله محورهای ایجابی اظهارات احمدی نژاد در صحن علنی سازمان ملل خواند و گفت: اظهارات رئیس‌جمهور بسیار منطقی و عقلانی و همچنین برانگیزاننده کشورهای تحت ستم و جهان سوم بود. خصوصا آنجا که مدیریت بر جهان را جزء با مشارکت برابر همه کشورها غیرعادلانه می خواند.

مصاحبه رییس جمهور با لری کینگ خبرنگار معروف سی ان ان نیز از جمله بخش های مورد توجه توکلی در سفر رییس جمهور به ایالات متحده آمریکا بود. چرا که این نماینده مجلس شورای اسلامی مواضع احمدی نژاد در این گفت وگو را بسیار هوشمندانه و با خبرویت کاملا سیاسی دانست که باعث سرافرازی شد.

از نظر او حرف های رییس جمهور در این گفت و گو مصداق درست رعایت حکمت، عزت و مصلحت در دیپلماسی خارجی بود. وی همچنین گریزی به حاشیه مراسم سخنرانی رییس دولت دهم و خروج هیات آمریکایی و غربی زد و گفت: ینکه بعضی از مخالفان، خروج هیئت حاکمه آمریکا و هم پیمانانش را از صحن سازمان ملل و در حین نطق آقای احمدی‌نژاد نشانه منفی بگیرند، ننگ برای مدعیان چند صدایی است نه رئیس‌جمهور ایران. این اقدام شبیه پنبه ‌در گوش کردن ابوجهل در برابر پیام الهی بود و چیزی از عظمت این پیام الهی کم نمی‌کند. بلکه نشانه حماقت ابوجهل‌های زمان است./خبر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.